Dorpsraad Lieshout wil zich graag bezig houden met “het proces” en “het verbinden van de partijen”. Dat doen ze door vragen die er in het dorp leven te adresseren en in dit geval van de juiste achtergrond informatie te voorzien. Een veelgehoorde vraag met betrekking tot het “Heuvelplan” is “waarom moeten we een grotere supermarkt hebben in Lieshout?”. Om dat inzichtelijk te krijgen is Dorpsraad Lieshout op onderzoek uit gegaan en in gesprek getreden met de eigenaar van de huidige supermarkt, Albert van de Bogaard.
Uitgangpunten
Er worden nogal wat verhalen verteld in Lieshout over de grootte van de supermarkt. Daarom is het onderzoek gestart met wat cijfers die afkomstig zijn van de gemeente Laarbeek. De huidige locatie heeft een bruto oppervlakte van 1.250 m2 waarvan 940 m2 winkel oppervlakte is. Op de (mogelijke) nieuwe locatie in het heuvelplan is er sprake van een pand van 1.600 m2 bestemd voor de verplaatste supermarkt, waarvan 1.150 m2 winkeloppervlakte. Het geplande pand is dus zo’n 350 m2 groter, waarvan 210 m2 winkeloppervlakte. Dat wil zeggen: 22 tot 28% groter ten opzichte van het huidige pand.
Motivatie van de ondernemer
“Waarom is deze ruimte nodig ? En, wat is er mis met de huidige locatie ?” vroegen we aan de huidige eigenaar van de supermarkt in Lieshout. “Op de huidige locatie kan niet verder worden uitgebreid omdat dit dan ten koste gaat van het aantal parkeerplaatsen en daar is nu al een tekort aan” laat Albert weten. “Op de huidige locatie groeit de Jumbo uit zijn jasje” vervolgd hij. “Er zijn nu te smalle gangen en de totale schapruimte is te klein voor het assortiment dat we willen aanbieden”. “Hierdoor moeten er keuzes gemaakt worden in het mogelijke assortiment of is de aanwezige voorraad van een enkel product in de winkel laag: het ontbreekt gewoon aan ruimte” vult hij aan. “Gevolg is dat er hierdoor vaker en meer moet worden bijgevuld, waardoor de gangen extra vol staan met vakkenvullers en producten”. En, zo sluit hij af “er is nu écht te weinig ruimte voor lokale producten of ander aanvullend assortiment (bijv. biologisch) wat we willen aanbieden: de klant verlangt ook een groter assortiment”.
Omzetontwikkeling
Door de komst van de Jumbo locatie in Beek en Donk leek het er op dat de locatie in Lieshout ontlast zou worden waardoor er weer wat “ruimte” komt. Hoewel de locatie in Beek en Donk erg goed loopt is er nog steeds een groei te zien in Lieshout. Deels komt dit door Corona waardoor er meer gekocht wordt in de supermarkten. Albert geeft desgevraagd aan dat “het moeilijk is te bepalen wat de cijfers zouden zijn zonder Corona”. Op basis van de verwachtingscijfers van de Rabobank wordt op langere termijn een omzetgroei verwacht van 2% in de supermarktbranche. Hierbij komt de concurrentie voornamelijk van “online”. Dit segment is nu 6% van de totale foodmarkt en lijkt te groeien. Deze “online” ontwikkeling heeft gevolgen voor fysieke winkels. Welke ? De verwachting van de Rabobank is dat vooral de winkels op de minder goede locaties er last van krijgen. Daarnaast wordt aangegeven dat er duidelijke trends te zien zijn naar meer gemak (kant-en-klaar maaltijden en take-away food), lokale en biologische producten. Wat dat betreft lijkt meer assortiment in een grotere winkel te passen in de trend.
Parkeren
Op parkeergebied is het volgende opgediept. Er is, volgens de overheid, een parkeernorm van “6.8 parkeerplaats per 100 m2 vloeroppervlakte”. Hierbij wordt uitgegaan van de totale vloeroppervlakte. Voor de huidige locatie zou dat betekenen dat er 85 parkeerplekken nodig zijn, in werkelijkheid zijn er nu 54. De cijfers laten derhalve zien dat er nu een duidelijk parkeertekort is. Voor de nieuwe locatie staan er, zonder de parkeerplekken voor de appartementen, 95 parkeerplekken ingetekend: dat zou iets onder deze norm zijn.
Niet gemiddeld
Is er dan een grotere supermarkt nodig in Lieshout ? Het antwoord is aan de inwoners van Lieshout. Dorpsraad Lieshout wil met deze gegevens, via hoor- en wederhoor, aangeven waarom de behoefte leeft bij de ondernemer en de Lieshoutenaren voorzien van feiten door middel van cijfers van onafhankelijke partijen. En, natuurlijk is Lieshout niet het “gemiddelde van Nederland’ en zijn de cijfers dit wel. Is er net als in gemiddeld Nederland behoefte aan kant-en-klaar maaltijden of lokale producten ? Dat kan iedereen zich zelf afvragen. Tenslotte is de huidige vestiging in Lieshout volgens ondernemer Albert van den Bogaard ook niet bepaald gemiddeld “de omzet per m2 vloeroppervlak is beduidend hoger dan gemiddeld”.
Verbinden
Dorpsraad Lieshout hoopt door de informatie een basis te kunnen leggen voor een goede discussie met de juiste feiten en gegevens, zodat alle partijen over dezelfde uitgangspunten beschikken. Op die wijze hoopt zij een bijdrage te leveren aan een “goed proces” en de “partijen te verbinden”. De ondernemer voegt daar nog aan toe dat niet hij, maar de gemeente Laarbeek samen met de ontwikkelaar en de Jumbo-organisatie de supermarkt ontwikkelen en de ondernemer zelf de keuze heeft om zijn pand te verruilen voor het nieuwe pand. Maar, als hij dat niet doet de Jumbo-organisatie een andere ondernemer de locatie gunt; de ondernemer zelf heeft derhalve weinig keuze. De keuzes worden hier gemaakt door de ontwikkelaar, de gemeente Laarbeek en de centrale Jumbo-organisatie.