Het plotseling eindigende voetpad langs de Vogelenzang blijft de Dorpsraad Lieshout bezig houden. Ondanks een motivatie van de gemeente voor deze keuze blijven er veel op- en aanmerkingen binnen stromen en is inmiddels wel duidelijk dat het overgrote deel van de aanwonenden de situatie behoorlijk gevaarlijk vindt. Dorpsraad Lieshout heeft het signaal opgepikt en deze meningen netjes in kaart gebracht voor een formele terugkoppeling naar de gemeente: de huidige situatie is immers véél te gevaarlijk om zo te laten.
Nieuw voetpad
Door de ontwikkeling van de nieuwbouwwijk Nieuwenhof-Noord is de grens van “de oude bebouwde kom” van Lieshout een stukje naar het noordwesten opgeschoven. De nieuwe wijk Nieuwenhof-Noord valt daarmee dan ook binnen die verschoven bebouwde kom. Inmiddels nadert deze nieuwe wijk haar voltooiing en wordt de infrastructuur netjes in orde gemaakt. De gemeente Laarbeek heeft inmiddels de bestrating van de (verlengde) Vogelenzang opnieuw aangelegd en naast die bestrating een voetpad gelegd. Vreemd genoeg stopt dat voetpad plots en moeten de nieuwe wijkbewoners een behoorlijk stuk over de (versmalde) rijweg, om verderop weer uit te komen bij de voetpaden van de oorspronkelijke bebouwde kom. Deze situatie wordt door de bewoners als vreemd, maar vooral ook als gevaarlijk aangemerkt.
Onveilig ?
Navraag bij de gemeente leert dat bewust voor deze beëindiging is gekozen. Zo zou er “te weinig ruimte beschikbaar zijn” en zou er “geen voetpad zijn om op aan te sluiten”. De gemeente adviseert voetgangers dan ook ter plekke gebruik te maken van de (versmalde) rijbaan of het onverharde pad door het naastgelegen beukenbosje. Omdat signalen bleven binnen komen over deze onveilige situatie heeft Dorpsraad Lieshout een enquête gehouden bij alle buurtbewoners, zowel aan de Nieuwenhof-Noord zijde als aan de Vogelenzang zijde.
Goede aansluitingen noodzakelijk
De resultaten van deze enquête spreken boekdelen. 87,2% (!) van de respondenten vindt de situatie ronduit gevaarlijk en vindt dat de voetpaden van de Vogelenzang en/of Floreffestraat aan dienen te sluiten op de nieuwe voetpaden. Veel respondenten geven ook aanvullende opmerkingen over “te hard rijden” dat in combinatie met de voetgangers op de rijbaan tot nog meer gevaarlijke situaties leiden. Gelukkig heeft Dorpsraad Lieshout steeds goed functionerend en gestructureerd overleg met de gemeente over dit soort lastige verkeerssituaties en zal ze dan ook de uitkomsten van dit lokale onderzoek delen met de gemeente en aandringen op een snelle en complete oplossing. Een goede aansluiting van de nieuwbouwwijk en het bestaande dorp is immers van cruciaal belang voor de leefbaarheid: óók voor de voetgangers.21