“Overlast-oplossingen” dilemma voor verkeerswerkgroep Dorpsraad Lieshout

De werkgroep “verkeer en verkeersveiligheid” van de Dorpsraad Lieshout probeert steeds de beste oplossingen -in het algemeen belang- bij de gemeente “voor elkaar te krijgen” voor verkeersproblematieken. Dat die oplossingen bij de ene wél en bij de andere níet in goede aarde vallen is lastig. Om problemen aan te pakken moeten immers maatregelen genomen worden waarbij de voor- en nadelen afgewogen moeten worden: steeds weer een lastig dilemma voor de werkgroep.

 

Snelheid indammen

Iedereen kent de problematiek wel.  Door sommige straten in Lieshout komt veel sluipverkeer en daar hebben de aanwonenden last van. Er wordt veel te hard gereden wat weer leidt tot gevaarlijke situaties. Maar, niemand wil snelheids-remmende maatregelen voor zijn deur waardoor afremmende en optrekkende auto’s de situatie voor die specifieke bewoner alleen maar erger maken. Tóch wordt “met klem” gevraagd om maatregelen om de snelheden in sommige straten in te dammen. De verkeerswerkgroep van de Dorpsraad verzamelt deze wensen en bespreekt alle mogelijke snelheids-remmende maatregelen tijdens een frequent overleg met de gemeente. In goed gezamenlijk overleg wordt dan een bepaalde oplossing gekozen. Omdat die oplossing toch écht ergens geplaatst zal moeten worden wordt -ook in goed overleg- een zo goed mogelijke plaats gekozen “in het algemeen belang”. Soms komt het dus voor dat gekozen wordt voor het “algemeen belang”. Soms leidt dit weer tot aanpassingen van de maatregel en soms zelfs, als compromis, tot het terugdraaien van een maatregel, waardoor de problematiek niet of minder effectief opgelost is. Voor de werkgroep is het dan ook moeilijk laveren om én het algemeen belang te dienen én met écht iedere lokale situatie rekening te houden. Om die reden vraagt de werkgroep om zo veel mogelijk begrip en staat ze uiteraard open om iedere maatregel te bespreken.

 

Inrijverbod verfijnd

Onlangs is zo’n situatie na goed overleg weer opgelost. Vanwege de gevaarlijke situaties die ontstonden bij het afzetten van kinderen door haastige ouders is een inrijverbod geplaatst op het Kerkhofpad richting kindcentrum de Sprankel. Dit inrijverbod is alleen geldig gedurende “haal- en brengtijden” van deze basisschool. Die “haal en brengtijden” waren ruim neergezet om gevaarlijke situaties te voorkomen en rijdende auto’s en spelende kinderen zoveel mogelijk te scheiden. Door deze inrijverboden zijn andere partijen -die gebruik maken van het naastgelegen Dorpshuis- weer getroffen omdat het Dorpshuis gedurende die tijden minder dicht te benaderen is. Als oplossing wordt het zojuist ingestelde inrijverbod nu wat verder verfijnd zodat slecht-ter-been-zijnde bezoekers tijdig bij het Dorpshuis kunnen komen zonder last te hebben van deze maatregel. De huidige maatregel wordt dus iets verfijnd om het aanvaardbaar te maken voor alle andere betrokken partijen. De werkgroep “verkeer en verkeersveiligheid” is er immers voor alle burgers, maar moet wél steeds laveren tussen het algemene belang en het specifieke belang.