Woonwerkgroep Dorpsraad Lieshout zéér bezorgd over uitblijven voortgang

De werkgroep “Wonen” van de Dorpsraad Lieshout maakt zich ernstig zorgen over het uitblijven van échte voortgang bij diverse woonprojecten die -volgens hen- al lang hadden moeten lopen. Het project aan de Baverdestraat is zo’n voorbeeld. Realisatie hiervan “schiet niet bepaald op”. Ook het realiseren van woonruimte in het Franciscushof wordt steeds maar weer naar achteren geschoven en de aanpak van de Heuvel -waar ook volop woonruimte zal komen lijkt een-lange- termijn verhaal te worden. Kortom, er zit al tijden nauwelijks schot in de woonprojecten voor Lieshout. Een heel zorgelijke situatie, vindt de Dorpsraad.

Wél volop plannen

Al jaren worden er voor Lieshout plannen gemaakt om wat te doen aan de enorme woonruimte-problemen die er zijn. Het dorp beschikt immers nauwelijks over passende én beschikbare woonruimtes. Hierdoor trekt de jeugd weg uit het dorp, zien winkeliers het niet meer zitten en neemt de leefbaarheid zienderogen af. Ondanks de diverse plannen die er zijn zit er geen enkel schot in de voortgang van deze projecten.

“Nog niet bekend”

De herontwikkelingssite van de Baverdestraat geeft “heel mooi” aan dat het oorspronkelijke ontwerp dateert van 11 maart 2019: dat is inmiddels alweer ruim 5 jaar (!) geleden. In die tussentijd zijn er wel wat stappen gezet, is er overleg geweest, is er een participatiegroep gevormd en is er in 2022 een samenwerking ondertekend. Helaas staat bij de realisatie van de plannen nog steeds “nog niet bekend”. De sloop is nog niet bekend, het bouwrijp maken van de grond is nog niet bekend, de start bouw is nog niet bekend en bij de oplevering staat -inderdaad- ook nog niet bekend.

Geen échte voortgang

Ook de herontwikkeling van het Franciscushof is zo’n project waar almaar geen schot in komt. Ook hier zijn plannen voor gemaakt, hebben verschillende directies en besturen hun akkoord voor gegeven, maar komt almaar geen concreet plan op tafel. En, zolang er geen concreet plan is, is er ook geen realisatie van de ombouw, geen start van de ombouw en ook hier is het opleveren dus “nog niet bekend”.

Ernstige zorgen

De woonwerkgroep maakt zich dan ook ernstige zorgen over deze “geen voortgang”. De werkgroep wil graag attenderen op de vele bouwmogelijkheden die er weldegelijk zijn in het Lieshoutse. Met de nodige expertise werken zij dan ook aan het in kaart brengen van concrete in- én uitbreidingsmogelijkheden, zodat er volgende projecten klaar kunnen staan als de huidige concrete projecten -eindelijk- gerealiseerd zullen worden. De ontwikkeling van passende woonruimte in Lieshout is immers niet afhankelijk van één project, maar zal de komende jaren continue door moeten lopen.