Dorpsraad Lieshout wil meer gemeenschapskracht in “zorg en welzijn”

“Goede zorg en een goed gevoel van welzijn” zijn belangrijke levensvoorwaarden voor de inwoners van Lieshout. Om die reden heeft Dorpsraad Lieshout “zorg en welzijn” op hun lijstje met permanente aandachtsgebieden gezet. Aandacht voor elkaar en zorg voor elkaar verdienen in het sociale leven meer aandacht. Om die reden heeft de commissie “zorg en welzijn” het begrip “gemeenschapskracht” hoog in haar actieplan staan. Ook de contacten met de commissie Sociaal Domein -die binnen de gemeente Laarbeek hierover gaat- zijn van belang in de komende jaren.

Zorgvraag

Bij het gelijk blijven van het huidige niveau in “vraag naar zorg” zal in 2040 één op de vier mensen werkzaam moeten zijn in de zorg. Op dit moment is dat één op de zeven. Het kan dan ook haast niet anders dan dat in 2040 niet meer dezelfde zorg op dezelfde wijze geboden kan worden als nu. Om die reden moet er wat wezenlijks veranderen in de vraag naar zorg.

Gemeenschapskracht

Die vraag naar zorg zou minder snel bij (overbelaste) professionele instellingen terecht moeten komen en “lokaal” opgevangen moeten worden. Met die gedachte is de werkgroep “gemeenschapskracht” de mogelijkheden in kaart aan het brengen hoe dit zou kunnen. Hoe kan de zorg voor elkaar -zonder overbelasting van de verzorgenden- worden verhoogd ? Op deze vraag wil de commissie komend jaar antwoorden gaan formuleren. Buurtverenigingen en sportverenigingen zouden hier wellicht een rol in kunnen spelen. Om die reden zal de commissie dit jaar met die verenigingen in gesprek gaan om samen een oplossing voor “de vraag naar zorg” boven water te krijgen.

Sociaal domein

Ook de commissie Sociaal Domein van de gemeente Laarbeek speelt een belangrijke rol in de “zorg en welzijn” voor het dorp Lieshout. Om die reden heeft de Dorpsraad in haar jaarplannen opgenomen dat er een goede aansluiting moet komen op deze gemeentelijke commissie.Dat is ingevuld door dat Robert van Aspert (lid van de Dorpsraad) ook in de adviesraad Sociaal Domein zit. Van hieruit kan immers makkelijker contact gelegd worden met de commissie Sociaal Domein en kan beter invloed uitgeoefend worden op de beslissingen die op dit gebied genomen worden.