Dorpsraad Lieshout ondersteunt renovatie clubhuis ELI

Op 25 augustus heeft voetbalvereniging ELI haar clubhuis officieel heropent. Na een uitgebreide renovatie is het clubhuis van binnen en van buiten helemaal opgeknapt én verduurzaamt. Bij die renovatie zijn veel vrijwilligers betrokken geweest die bij de opening in het zonnetje zijn gezet. Dorpsraad Lieshout heeft hier een behoorlijke financiële ondersteuning voor vrijgemaakt, zodat die vrijwilligers extra bedankt konden worden voor hun inspanningen: een passende (sport)kantine/clubhuis is immers van grote waarde voor de sociale samenhang in het dorp.

Een kantine of clubhuis is als de huiskamer van een vereniging. In die kantine komen de leden samen als ze bij hun (sport)vereniging zijn. Vóór het sporten verzamelen ze daar en ná het sporten evalueren ze daar. Kortom, de kantine van een vereniging heeft een heel belangrijke sociale functie en brengt de mensen samen. Een kantine verstrekt dus de “sociale cohesie” en draagt nadrukkelijk bij aan het versterken van de onderlinge banden.

Sociale functie belangrijkste

Een kantine is nadrukkelijk geen commerciële horeca die winst moet maken om te kunnen blijven bestaan. De sociale functie van een kantine of clubhuis is véél belangrijker. Kantines en clubhuizen zijn er niet om winst te maken of verbouwingen bij elkaar te verdienen. Dat de kantine of het clubhuis er is: dat is het meest belangrijke. Als dit soort bedragen bij een vereniging nodig zijn moeten deze elders gegenereerd worden: uit (overheids)ondersteuning of uit (verhoging van) de contributie of op een andere wijze: in dit geval door “zelf de handen uit de mouwen te steken”..

Weinig middelen

Voor een vereniging is het dus lastig om geld vrij te spelen voor (noodzakelijke) renovaties, zeker als de vereniging de drempels laag wil houden en de contributie niet wil verhogen. Om tóch te kunnen realiseren is écht een creatieve oplossing nodig. Bij ELI hebben de leden er daarom samen de schouders onder gezet, waardoor ze er in geslaagd zijn om het clubhuis op een betaalbare manier flink op te knappen en ook te verduurzamen. Een knap staaltje samenwerking, waardoor de vereniging nu weer over een clubhuis beschikt dat “helemaal bij de tijd is”.

Dorpsraad draagt bij om sociale samenhang te versterken

Dorpsraad Lieshout is blij dat ze óók een steentje bij heeft kunnen dragen aan de renovatie van “de huiskamer van deze vereniging”. De vrijwilligers hebben immers aangetoond dat samenwerken en elkaar helpen tot mooie resultaten kan leiden: dat is op zich al een beloning waard. Daarnaast is het belang van een goede, passende kantine voor iedere vereniging sowieso een must. Die “huiskamer” is immers de basis voor de sociale samenhang binnen die vereniging. Dorpsraad Lieshout wil juist die sociale samenhang versterken en is dus blij dat ze hier aan heeft bij kunnen dragen.