Dorpsraad Lieshout blij met aandacht voor “80 jaar bevrijding”

18 september 1944 -dit jaar dus exact 80 jaar geleden- is Lieshout bevrijd uit de handen van de Duitse bezettingsmacht. Deze datum is “officieus”, omdat die datum genoemd wordt in een brief van de toenmalige burgemeester Mostermans, maar er daarna zeker nog schermutselingen waren. “Officieus”, maar wél een héél belangrijk moment in de Lieshoutse geschiedenis. Zeker dit jaar zal dit moment herdacht worden met een stemmige bijeenkomst. Op vrijdagmiddag 20 september (vanaf 13:30 uur) is er een herdenking in het Prinsenhof in Lieshout in samenwerking met de kinderen van basisschool de Sprankel.

Herdenking 80 jaar bevrijding

Ondanks dat het exact 80 jaar geleden is, is de bevrijding van Lieshout nog steeds uiterst actueel. Oorlog en andere brandhaarden zijn immers dagelijks te zien en niet echt ver weg. De gruwelen van oorlog en conflicten in Oost-Europa en het Midden-Oosten zijn dagelijks te zien. Om die reden is het stilstaan bij de bevrijding -en de vrijheid die wij daardoor hebben- erg belangrijk. Een werkgroep bestaande uit Louis Doomernik, Ton van den Baar, Miryam van de Biggelaar en Cees Dingemans heeft samen met Mies van Berlo ook dit jaar weer een passende herdenking in elkaar gezet. Vrijheid is immers iets wat écht gekoesterd mag worden.

Tentoonstelling

Voorafgaand aan de herdenking op 20 september is er -sinds 6 september- een tentoonstelling ingericht in het Dorpshuis in Lieshout waarin aandacht besteed wordt aan de bevrijding van Lieshout en Mariahout, dit jaar dus exact 80 jaar geleden. De tentoonstelling is geopend door wethouder Monika Slaets en gebaseerd op het boek “Lieshout buiten schot”. De Lieshoutse heemkundekring “’t Hof van Liessent” heeft veel informatie en foto’s voor deze tentoonstelling aangedragen. Ook is er informatie en foto’s van particulieren gebruikt om een zo compleet mogelijk beeld van die bevrijding te krijgen.

Vrijheid niet vanzelfsprekend

Vrijheid is -nu nog steeds- niet iets dat vanzelfsprekends is. Door met een tentoonstelling en een officiële viering stil te staan bij deze bevrijding wordt duidelijk gemaakt dat de bevrijding een heel belangrijke gebeurtenis uit het verleden is geweest, die na 80 jaar nog steeds gekoesterd moet worden. Hier even -gepast- bij stil staan zorgt voor de nodigde bezinning en brengt de mensen dichter bij elkaar. Deze viering past dan ook goed in het versterken van de sociale banden in het dorp. Dorpsraad Lieshout is dan ook blij dat er -in dit jubileumjaar- extra veel aandacht is voor deze bevrijding.