Dorpsraad Lieshout blij met nieuwe sportschool

De herontwikkeling van de Lieshoutse Heuvel draagt eigenlijk nú al bij aan een positieve ontwikkeling van de voorzieningen in het dorp. Omdat panden moeten wachten op de daadwerkelijke aanpak worden ze nu gebruikt om (onder andere) ondernemingen aan de gang te krijgen. Binnenkort opent dan ook een nieuwe sportschool in het dorp: een compleet nieuwe voorziening die met open armen ontvangen wordt.

Jarenlang is het aantal voorzieningen in Lieshout stap voor stap afgenomen. Zo zijn er bakkers verdwenen, is de groentezaak gesloten, is een van de fietsenwinkels verdwenen en is ook de slijterij al jaren geleden gesloten. Ook de recent gesloten bloemenwinkel draagt bij aan langzaam -maar wel gestaag- afnemende voorzieningen. “Een zorgelijke ontwikkeling” vindt de Dorpsraad die juist graag méér voorzieningen in het dorp wil zien om zo de leefbaarheid te stimuleren.

Nieuwe voorziening

Tegenover die terugloop staat nu een mooie toename. Door het (voorlopig tijdelijk) leegkomen van de bedrijfsgebouwen van de voormalige fietsenwinkel en werkplaats van “de Concurrent” is er ruimte ontstaan voor nieuwe initiatieven. Voor het winkelgedeelte worden diverse initiatieven opgezet en lijkt er bijvoorbeeld een heuse fotoclub te gaan komen. Verderop in het gebouw vestigt zich nu een sportschool. Hiermee komt er een écht nieuwe voorziening in het dorp waardoor de inwoners voor hun “sportieve uitjes” niet meer naar de buurdorpen hoeven.

Leefbaarheid verbeteren

Dorpsraad Lieshout juicht dit initiatief toe. Aan hun doelstelling om “de leefbaarheid in het dorp zo veel mogelijk te optimaliseren” wordt zo immers een mooie bijdrage geleverd. Graag zouden zij meer van dit soort ondernemers willen zien die door hun inspanningen de leefbaarheid in het dorp kunnen verbeteren. Meer voorzieningen in het dorp betekent immers dat het wonen in het dorp makkelijker en dus aantrekkelijker wordt omdat de voorzieningen dan “lekker dichtbij” aanwezig zijn. Dorpsraad Lieshout hoopt dan ook dat deze mooie “stap voorwaarts” voor inspiratie zal zorgen en gevolgd zal worden door meerdere ondernemers.